joes weggeefwinkel weer open

Op zaterdag 31 januari 2009 heeft Joes Garage zijn reguliere weggeefwinkelactiviteiten hervat. Het heropeningsevent op deze zaterdag middag werd muzikaal begeleid door een kleine afvaardiging van de Caspian Hat Dance. Mensen uit buurt en stad kwamen genieten van verse jus, fruitsalade en soep eveneens als van elkaars (en onze allen) oude spullen en uiteraard van Cafe Libertad, vers van de autonome koffiecooperatieven in het bevrijde Chiapas. De weggeefwinkel is vanaf nu weer iedere zaterdag van 14-18 uur open in de pretoriusstraat 43, Transvaalbuurt, OostMokum, Europa-zonder-muren!


Waarom een weggeefwinkel
kidmetspullen.jpgkidmetspullen.jpg herverdeling en hergebruik Een weggeefwinkel heeft veel verschillende functies en bedoelingen. Uiteraard gaat het om herverdeling en hergebruik van oude spullen. De bergen afgedankte consumptiegoederen die gemiddeld 2 keer per week bij de vuilnis belanden liggen er niet om. Gezin het feit dat veel ervan eigenlijk zo goed als nieuw is maakt het des te noodzakelijker om ervoor te zorgen dat het niet in een vuilnisverbrander of andere energieverslindende vorm van
recycling traject belandt etalagevoorbinnenrechts.jpgetalagevoorbinnenrechts.jpg arbeidstijd en vrije tijd foodshot.jpgfoodshot.jpg Behalve de verspilling van ‘natuurlijke’ resources is daarbij eveneens de verspilling van menselijke arbeidskracht en tijd een belangrijk aspect. Bijna iedereen in de productielijn, van de handarbeiders in sweatshops ergens in de economische kolonies tot de kantoorwerkers in de urbane centra van het rijke westen, maakt een duidelijk verschil tussen arbeidstijd en vrije tijd, waar de onvrije arbeidstijd opgaat voor productiedoelen die door anderen zijn vastgelegd. In deze logica van als noodzakelijk begrepen onvrijheid, wordt ‘vrije’ tijd dan begrepen als de momenten die best besteed zijn aan de massale consumptie van spullen uit dezelfde productielijn, bij wijze van materiele en emotionele schadeloosstelling. bandjedraak.jpgbandjedraak.jpg kapitalistische propagandaleugens bandanddames.jpgbandanddames.jpg De propagandafdeling van het moderne kapitalisme slagt erin om van schadeloosstelling ‘beloning’ te maken, met diens verstaande dat meer consumptiepotentiel meer sociale status betekend. Eveneens wordt het begrip vrijheid succesvol geperverteerd: ‘freedom is the right to choose the colour of your tie’ verwoordt de recentelijk overleden ‘evil mastermind’ van het neoconservativisme Milton Friedman het. foodandlamps.jpgfoodandlamps.jpg tegengif weggeefwinkel etalagebinnenspeelgoed.jpgetalagebinnenspeelgoed.jpg Een weggeefwinkel is uitermate geschikt om deze propagandaleugens als dusdanig te ontmaskeren. De daar aangeboden spullen zijn de logica van ruil en eigendom ontrokken zonder hun nuttigheid te verliezen. De vrijwilligheid van brengen en halen zorgt ervoor dat er geen ‘schade’ geleden hoeft te worden en dus evenmin sprake is van beloning of compensatie kan zijn. De ‘mooiste spullen’ zijn hierdoor dan ook geen teken van status, maar speelgoed in een speel zonder winnars of verliezers. luisteraars.jpgluisteraars.jpg In zo een omgeving krijgen alle deelnemers de kans om het wordt ‘vrijheid’ zijn eigenlijk betekenis terug te geven: vrijheid van de dwang om dingen te produceren die toch maar weggegooid worden. Vrijheid van de dwang om dezelfde spullen te kopen, om aan te tonen dat men niet voor niets gewerkt heeft. Vrijheid van de op consumptiekracht gebaseerde waardering in een keiharde hierarchie van sociale status en diens symbolen. En uiteraard vrijheid om de betekenis van de bestede tijd zelf te defineren. dames.jpgdames.jpg